Jakość w służbie zdrowia to ten rodzaj opieki, w której maksymalizuje się mierzalne dobro pacjenta, biorąc pod uwagę równowagę oczekiwanych korzyści i strat towarzyszących procesowi opieki we wszystkich jego elementach.
Wdrożenie w ZOZ (Zakładach Opieki Zdrowotnej) systemu zarządzania jakością zgodnego z ISO 9001:2008 umożliwia uniknięcie błędów organizacyjnych oraz błędów obiegu informacji.
Przykładowe błędy organizacyjne, którym można zapobiegać wdrażając system zarządzania jakością, to:
- naruszenie struktury organizacyjnej,
- brak jednoznacznego podziału kompetencji pomiędzy poszczególnymi lekarzami czy placówkami,
- wadliwy przepływ informacji w obrębie danej placówki leczniczej bądź między różnymi placówkami, np. zła organizacja pracy oddziału szpitalnego,
- brak kontroli nad leczeniem,
- niedopatrzenia przy prowadzeniu dokumentacji – co uniemożliwia bieżącą kontrolę nad przebiegiem leczenia. W tej kategorii błędów rozpatrywane są nieprawidłowości przy przechowywaniu leków, czy niewłaściwe ich oznaczenie.
Często diagnozowany błąd obiegu informacji polega na nie przekazywaniu informacji pomiędzy pracownikami medycznymi oraz nie informowaniu pacjenta o dalszym postępowaniu medycznym.
Zapraszamy na szkolenie, którego celem jest przygotowanie uczestników do pełnienia w sposób profesjonalny funkcji Pełnomocnika odpowiedzialnego za wdrożenie i utrzymywanie Systemu Zarządzania Jakością zgodnego z normą PN-EN ISO 9001:2009 w zakładzie opieki zdrowotnej oraz audytorów wewnętrznych realizujących proces audytowania zakładu.
- nabędą umiejętność samodzielnego opracowania dokumentacji systemowej zgodnie z wymaganiami normy ISO 9001:2008, tj. księgi jakości, procedur systemowych, instrukcji.
- poznają:
- powiązania pomiędzy wymaganiami prawa a wymaganiami normy ISO 9001:2008,
- wymagania prawne dotyczące dokumentacji medycznej,
- własność Pacjenta,
- wymagania prawne dotyczące odpadów medycznych.
- będą umieli samodzielnie przeprowadzić audyt w zakładzie opieki zdrowotnej.
- zapoznają się z ciekawymi rozwiązaniami sprawdzonych w innych Systemach Zarządzania Jakością.
- będą mieli możliwość wymiany doświadczeń na nurtujące problemy.
Zarządzanie przez jakość rozumiane i stosowane jako narzędzie zarządzania:
- ułatwia efektywne zarządzanie ZOZ (Zakładem Opieki Zdrowotnej),
- umożliwia racjonalne gospodarowanie posiadanymi zasobami i skutkuje obniżeniem kosztów działalności,
- zwiększa satysfakcję pacjentów i ułatwia wykonywanie zadań pracownikom służby zdrowia,
- gwarantuje świadczenia medyczne udzielane zgodnie ze stanem aktualnej wiedzy i z wykorzystaniem dostępnych środków.
Zapraszamy do podnoszenia swoich kwalifikacji biorąc udział w szkoleniach prowadzonych przez doświadczonych praktyków.